top of page
Inga taggar än.

SEARCH BY TAGS: 

RECENT POSTS: 

FOLLOW ME:

  • Facebook Clean Grey
  • Twitter Clean Grey
  • Instagram Clean Grey

Har du testat extra tjock vinyl?


Denna är ca 1 mm tjock och heter Siser Brick 1000. Den finns här: https://www.denlillarodastugan.se/store/p/flockad-3d-304997/brick-888254

Här kan du köpa den som heter Siser Brick 600, den är nästan hälften så tjock: https://mostcreative.se/textilvinyl/flock-brick/siser-brick-600

Jag skall skära ut en krona i vitt i den tjocka vinylen, en i silver i en vanlig vinyl, några detaljer i glitter, de små rosa i flockad vinyl och sen några strasstenar som dekor.

Jag tog kort på min glittriga vinyl och la in i mönstermappen i Studio för att kunna få en förhandsvisning av filen med rätt glitter.

Den silvriga och glittret är lite tjockare än vanlig slät vinyl, jag skrev på plastsidan (bäraren) förra gången jag använde den, man glömmer fort bort vilka inställningar man hade sist.

Den flockade skärs ut med standard inställning för Värmeöverföring flockad (Heat Transfer Vinyl Flocked). Till den vita extra tjocka valde jag kniv 10, Hastighet 4 och tryck 33 enligt Sisers rekommendationer.

Här syns skillnaden på den vita och vanlig vinyl, den övre ser ut som en bärare bara!

Den matta sidan är vinyl och skall ligga mot kniven, den blanka är plasten som skall pressas/ strykas på.

Kolla alltid att materialet är genomskuret INNAN du matar ut av maskinen.

Maskinen gick lite för djupt på några ställen skar igenom bäraren (den är ganska tunn). De små röda la jag i hålen innan tryckning.

Den kan vara bra att förvärma tyget innan tryck, pressa 5 sek. Lägg på vinylen och pressa 10 sek, vänd på tröjan och pressa från baksidan med. Detta för att värmen kan ha svårt att komma igenom vinylen när den är så tjock.

Första lagret klart!

Den silverfärgade har pressats ovanpå den vita, det blev mispass! Den vita måste ha krympt lite, inte så snyggt. Men på med glittret och pressa igen.

Det underlättar att ha en penna med klibbig spets till att plocka upp stenarna. Denna är från Silhouette och heter Pick me Up.

Sista steget är att sätta fast stenarna med värmepennan. Man kan pressa eller stryka fast med, men jag tycker det är lättare att se att de hamnar rätt med denna metoden.


bottom of page